Παρασκευή, 27 Φεβρουαρίου 2015

Είναι καλύτερο το αλάτι Ιμαλαΐων από το κοινό αλάτι;



Το ροζ αλάτι Ιμαλαΐων δεν είναι τελικά και τόσο ... ωφέλιμο για τον οργανισμό

Το ροζ αλάτι Ιμαλαΐων προτείνεται συχνά στις μέρες μας, και έχει γίνει και μόδα, σαν εναλλακτικό του κοινού αλατιού. Η αιτιολογία είναι ότι δεν ανεβάζει την αρτηριακή πίεση, και επιπλέον δρα ευεργετικά 1) σε διάφορα γαστρεντερικά προβλήματα, 2) στο καρδιαγγειακό σύστημα και στην κυκλοφορία του αίματος, 3) στην διατήρηση της οστικής πυκνότητας και στην οστεοπόρωση, και τέλος 4) στον μεταβολισμό με τις αντιοξειδωτικές ιδιότητες που του αποδίδονται.

Η αλήθεια είναι ότι το αλάτι Ιμαλαΐων προέρχεται από κρυστάλλους αλατιού από το Πακιστάν και είναι ουσιαστικά ένας τύπος ορυκτού αλατιού, καθώς αποτελείται κατά 90-95% από χλωριούχο νάτριο, δηλαδή αλάτι. Η κύρια διαφορά είναι η χαρακτηριστική ροζ απόχρωσή του.

Σε αντίθεση με αυτά που υποστηρίζουν όσοι το συστήνουν, το ροζ αλάτι έχει ακριβώς την ίδια δράση με το κοινό που χρησιμοποιούμε στο φαγητό, επηρεάζοντας εξίσου αρνητικά την αρτηριακή πίεση και την καρδιαγγειακή λειτουργία. Δεν αποτελεί αθώο υποκατάστατο του αλατιού και θα πρέπει και αυτό να καταναλώνεται με μέτρο. Οι υπόλοιπες δράσεις που του αποδίδουν βασίζονται στην μικρή περιεκτικότητά του σε άλλα μέταλλα που ωστόσο αμφισβητούνται από αρκετούς ερευνητές. 

Συνεπώς δεν υπάρχει ιδιαίτερος λόγος να αντικατασταθεί το κοινό αλάτι με αυτό των Ιμαλαΐων, εκτός και αν θεωρηθεί ελκυστικό το ροζ χρώμα και η αδρότερη επεξεργασία του.

Επειδή συχνά στους επισκέπτες του ιατρείου μου ή στις ομιλίες μου προτείνω τη διακοπή ή έστω την ελάττωση της πρόσληψης αλατιού και επειδή στις περισσότερες περιπτώσεις αντιμετωπίζω ... ευκολονόητες δυσκολίες, έχω καταλήξει να προτείνω την αντικατάστασή του με συνδυασμούς διάφορων μπαχαρικών και βοτάνων, όπως λίγο παραπάνω πιπέρι στο φαγητό, λίγη επιπλέον ρίγανη στη σαλάτα, κανέλα, ξίδι, λεμόνι, μαϊντανό, δυόσμο, δεντρολίβανο, ....., κ.α.

Πηγές: onmed.gr, myself.gr 

Κυριακή, 15 Φεβρουαρίου 2015

Εργαζόμενοι σε γραφεία: γιατί έρχονται στον καρδιολόγο με πόνους στο στήθος;


Μυοσκελετικά προβλήματα σε χρήστες ηλεκτρονικών υπολογιστών

Στον εργασιακό χώρο όλοι οι εργαζόμενοι περνούμε ένα μεγάλο μέρος του χρόνου μας. Ανάλογα με το είδος της εργασίας, αν δηλαδή είναι χειρωνακτική ή γραφείου, το εργασιακό περιβάλλον μπορεί να αποδειχθεί εχθρικό για όλους, καθώς διάφορες καταστάσεις, όπως είναι οι μυοσκελετικές παθήσεις μπορούν να κάνουν την εμφάνισή τους. Συχνά αυτού του είδους τα προβλήματα στο θώρακα εμφανίζονται με εικόνα καρδιαγγειακού επεισοδίου.

Οι μυοσκελετικές παθήσεις είναι φλεγμονώδεις και εκφυλιστικές καταστάσεις που οδηγούν σε πόνο και λειτουργικές βλάβες του μυοσκελετικού συστήματος. Οι βλάβες των δομών του θώρακα δημιουργούν και τα έντονα αισθήματα ανησυχίας τα οποία στέλνουν τον ενδιαφερόμενο κατευθείαν στον καρδιολόγο του  ο οποίος πρέπει να διαγνώσει αν πρόκειται για έμφραγμα ή κάτι άλλο.

Τα αίτια που προκαλούν βλάβες στις σωματικές δομές, δηλαδή στους μύες, συνδέσμους, τένοντες, αρθρώσεις, νεύρα ή κυκλοφορικό σύστημα, σχετίζονται πολύ συχνά με το εργασιακό περιβάλλον. Πιο αναλυτικά προκαλούνται είτε από φυσικούς παράγοντες (άσκηση δύναμης, δακτυλογράφηση για μεγάλο χρονικό διάστημα ή εν γένει άσκηση συνεχούς πιέσεως σε κάποιο σημείο του σώματος για παρατεταμένο διάστημα) είτε από ψυχοκοινωνικούς παράγοντες όπως υψηλοί επαγγελματικοί στόχοι, υπερβολικός φόρτος εργασίας, μειωμένα χρονικά περιθώρια εκπλήρωσης εργασιών, κλπ., που λειτουργούν ως στρεσογόνοι παράγοντες.

Ιδιαίτερα οι εργαζόμενοι σε γραφείο ή στο σπίτι (αλλά και οι μαθητές και οι φοιτητές) με πολύωρη απασχόληση μπροστά στην οθόνη ηλεκτρονικού υπολογιστή χρειάζεται ή μάλλον επιβάλλεται να ακολουθούν κάποιους κανόνες:
-Την αποφυγή της υπερβολικής καταπόνησης με συχνά διαλείμματα.
-Επίσης το γραφείο πρέπει να βρίσκεται στο κατάλληλο ύψος, ώστε οι πήχεις σας να χρησιμοποιούν άνετα το πληκτρολόγιο, σχηματίζοντας μια γωνία 70 με 90 μοίρες σχετικά με το σώμα σας.
-Η οθόνη του ηλεκτρονικού υπολογιστή πρέπει να απέχει σε μια απόσταση ενός βραχίονα από το σώμα σας.
-Η επιλογή σωστού καθίσματος παίζει σπουδαίο ρόλο για την αποφυγή της καταπόνησης του λαιμού της πλάτης και του θώρακα.
-Τα μάτια, ως προς την κόπωση, επηρεάζονται πιο άμεσα από τη μακροχρόνια χρήση του υπολογιστή, γι’ αυτό φροντίστε όταν εργάζεστε μπροστά στην οθόνη να ανοιγοκλείνετε πλήρως τα μάτια σας και να κοιτάζετε συχνά μακριά.
-Αν γίνεται συχνή χρήση του τηλεφώνου μπορεί να οδηγήσει σε καταπόνηση των μυών του λαιμού και της πλάτης, γι’ αυτό φροντίστε να προμηθευτείτε ακουστικά και μικρόφωνο που εφαρμόζει στο κεφάλι.
-Τα καλώδια πρέπει να είναι συγκεντρωμένα σε ένα σημείο όχι μόνο για λόγους αισθητικής όσο για αποφυγή ατυχήματος.
   
Μέτρα πρόληψης:

• Κατά τη διάρκεια καθιστικής εργασίας, οι ώμοι πρέπει να είναι χαλαροί. 

• Η οθόνη του υπολογιστή σας να είναι ακριβώς απέναντί σας και λίγο πιο χαμηλά από τον οριζόντιο άξονα των ματιών σας, ώστε αυχένας και οθόνη να είναι σε ευθεία.

• Δώστε ιδιαίτερη έμφαση στη στήριξη της μέσης. Το κάθισμα πρέπει να είναι τέτοιο ώστε να την στηρίζει, αλλά αν αυτό δεν είναι εφικτό μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ένα μαξιλάρι.

• Η πλάτη του καθίσματος δεν πρέπει να προδιαθέτει σε κύφωση της σπονδυλικής στήλης.

• Το ύψος των αγκώνων σας να είναι τουλάχιστον στο ύψος του γραφείου. 

• Η σωστή στάση για τα πόδια είναι με τα γόνατα λίγο πιο ψηλά από την αρχή του μηρού, και να πατάνε καλά στο δάπεδο ή στο υποπόδιο.

• Όταν πληκτρολογείτε στον υπολογιστή προσέξτε έτσι ώστε οι καρποί σας να είναι σε ευθεία με τον πήχη και ο πήχης σας να στηρίζεται στο τραπέζι όταν χρησιμοποιείτε το ποντίκι.

• Το άνω μέρος της οθόνης να βρίσκεται στο ίδιο επίπεδο ή λίγο χαμηλότερα από το επίπεδο των ματιών. 

• Γενικά εφαρμόζετε τον κανόνα των 90 μοιρών στη στάση του σώματος.

• Οι βραχίονες του καθίσματος θα πρέπει να τοποθετούνται στο ύψος των αγκώνων οι οποίοι πρέπει να βρίσκονται σε ελαφρά απαγωγή και η γωνία του πήχη με τον βραχίονα του σώματος να είναι περίπου 90 μοίρες. 

Πηγές: eurofound.europa.eu, hdl.handle.net,  ΕΛΙΝΥΑΕ (Τσακλής Π, Αγγελάκης Ι)