Τρίτη, 26 Αυγούστου 2014

Γυναίκες μετά τα 30: γυμναστείτε για να μην αρρωστήσει ποτέ η καρδιά σας


Δρ Ψυρρόπουλος Ζ. Δημήτρης (dps.kardiologos@gmail.com & 6944 372 956)

Μετά τα 30 χρόνια ζωής, η έλλειψη σωματικής δραστηριότητας έχει ίσως την μεγαλύτερη επίδραση για τον κίνδυνο ανάπτυξης καρδιαγγειακών ασθενειών στις γυναίκες

Μια νέα μελέτη αναφέρει ότι με το να παραμένει μια γυναίκα σωματικά δραστήρια αποφεύγει την πιθανότητα να αναπτύξει σε οποιαδήποτε ηλικία ένα καρδιαγγειακό νόσημα. Η έλλειψη της έντονης σωματικής δραστηριότητας φαίνεται να είναι ισχυρότερος παράγοντας κινδύνου για την εμφάνιση καρδιαγγειακών νοσημάτων από ότι είναι το κάπνισμα, η παχυσαρκία και η υψηλή αρτηριακή πίεση.

Ερευνητές του Πανεπιστημίου του Queensland, Αυστραλία χρησιμοποίησαν δεδομένα από τη μελέτη Australian Longitudinal Study on Women's Health και εξέτασαν δεδομένα από 32.000 γυναίκες  στην Αυστραλία. Βρήκαν ότι η έλλειψη σωματικής δραστηριότητας ήταν ο σημαντικότερος παράγοντας για καρδιακή νόσο σε κάθε ηλικία από τα 30 έτη έως και μετά τα 80 έτη. Η μελέτη μέτρησε τους 4 κυριότερους παράγοντες κινδύνου στην Αυστραλία, δηλαδή το υπερβολικό βάρος, το κάπνισμα, την υψηλή αρτηριακή πίεση και την έλλειψη σωματικής δραστηριότητας. Είναι γνωστό ότι μαζί οι 4 αυτοί παράγοντες ευθύνονται για περισσότερο από το ήμισυ των καρδιαγγειακών νοσημάτων παγκοσμίως. 

Από το 1996, η μελέτη αυτή συλλέγει στοιχεία για την υγεία γυναικών που γεννήθηκαν συγκεκριμένες χρονολογικές περιόδους, συμπεριλαμβανομένων των ετών από 1921 έως 1926, 1946 έως 1951 και 1973 έως 1978. Οι ερευνητές μελέτησαν πώς θα βελτιωνόταν η υγεία των γυναικών αν κάθε ένας συγκεκριμένος παράγοντας κινδύνου εξαφανιζόταν, για παράδειγμα αν κανένας δεν κάπνιζε ποτέ ή όλοι είχαν ιδανικό βάρος. 

Βρήκαν, λοιπόν, ότι οι νεότερες γυναίκες ήταν πιθανότερο να καπνίζουν, γεγονός το οποίο αύξανε τον κίνδυνο καρδιακής νόσου κατά 59 % και έκανε το κάπνισμα το σημαντικότερο παράγοντα για τη νόσο αυτή μεταξύ των νεότερων ενηλίκων. Αλλά τα ποσοστά καπνίσματος έπεφταν από 28 % στις γυναίκες 22 έως 27 ετών στο 5 % στις γυναίκες 73 έως 78 ετών, ενώ η έλλειψη σωματικής δραστηριότητας και η υψηλή αρτηριακή πίεση αυξάνονταν σταθερά κατά τη διάρκεια της ζωής όλων των γυναικών από 22 έως 90 ετών.

Στα ευρήματα που δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό British Journal of Sports Medicine, αναφέρεται στο συμπέρασμα ότι από την ηλικία των 30 έως και μετά τα 80 έτη, τα χαμηλά επίπεδα σωματικής άσκησης ευθύνονταν για υψηλότερα επίπεδα κινδύνου καρδιακής νόσου περισσότερο από οποιονδήποτε άλλον παράγοντα κινδύνου. Η έλλειψη άσκησης αύξανε τον κίνδυνο κατά μέσο όρο 33 % για τις μεσήλικες γυναίκες και 24 % για τις γυναίκες μεγαλύτερης ηλικίας.

Αν κάθε γυναίκα μεταξύ των ηλικιών 30 και 90 ήταν σε θέση να πετύχει το συνιστώμενο εβδομαδιαίο χρόνο άσκησης, δηλαδή 150 λεπτά τουλάχιστον μέτριας έντασης σωματική δραστηριότητα, τότε οι ζωές περισσότερων από 2.000 μεσήλικων και ηλικιωμένων γυναικών θα μπορούσαν να σωθούν κάθε χρόνο μόνο στην Αυστραλία. Η Wendy Brown, MD, Prof, μία από τους συγγραφείς της μελέτης, σημείωσε ότι το είδος της άσκησης δεν έχει απαραίτητα σημασία εφόσον μια γυναίκα γίνεται πιο δραστήρια σωματικά. 

Προσωπικά υποστηρίζω ότι η αερόβια άσκηση είναι πολύ σημαντική για την καρδιαγγειακή και μεταβολική υγεία και ότι επίσης οι ασκήσεις μυικής ενδυνάμωσης είναι πολύ σημαντικές για τη μυοσκελετική υγεία, η οποία διατηρεί εξαιρετικά την ικανότητα να  κάνει κάποιος τις δραστηριότητες της καθημερινής ζωής σε μεγαλύτερη ηλικία. Κατά συνέπεια και τα δύο είδη άσκησης είναι εξίσου σημαντικά όταν γίνονται στη σωστή αναλογία.


Θα ήθελα να τονίσω, το ήδη γνωστό γεγονός, ότι δηλαδή η σωματική άσκηση παίζει ρόλο-κλειδί στην υγεία της καρδιάς επειδή επηρεάζει πολλούς άλλους παράγοντες κινδύνου που δυστυχώς προδιαθέτουν για την ανάπτυξη των καρδιαγγειακών νοσημάτων και των εκδηλώσεών τους π.χ. έμφραγμα, ανακοπή, αγγειακό εγκεφαλικό, πνευμονικό οίδημα, πνευμονική εμβολή, ρήξη αορτής κ.α. Για παράδειγμα, η άσκηση δρα ευεργετικά στη μείωση της αρτηριακής πίεσης, τη μείωση του σωματικού λίπους και τη βελτίωση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα. 

Φαίνεται ότι εάν πραγματικά θέλουμε να κάνουμε ένα πράγμα για την πρόληψη των σοβαρών καρδιαγγειακών νοσημάτων, τότε πρέπει να γυμναζόμαστε. Δηλαδή, το ανθρώπινο είδος πρέπει να ξαναγίνει πιο δραστήριο σωματικά και ο τρόπος που αυτό μπορεί να συμβεί είναι η άσκηση να γίνει μέρος της ζωής μας, όπως το καθημερινό βούρτσισμα των δοντιών μας.

Πηγή: BMJ-British Medical Journal