Κυριακή, 8 Δεκεμβρίου 2013

Ρίξιμο ... κοιλιάς!



(dps.kardiologos@gmail.com & 2310 963286 & 6944 372956)

Πως θα ρίξουμε ... την κοιλιά

Η απώλεια κιλών και παράλληλα η μείωση σωματικού λίπους κάθε εβδομάδα χωρίς τον υπολογισμό θερμίδων ακούγεται πολύ καλό για να είναι αληθινό σε έναν κόσμο που κυριαρχεί η λέξη δίαιτα.

Στις μέρες μας, υποστηρίζεται από πολλούς ότι μπορείς να απολαύσεις τα αγαπημένα σου φαγητά, συμπεριλαμβάνοντας παγωτό, πίτσα, γλυκίσματα κλπ αρκεί να ελαττώσεις την πρόσληψη ζάχαρης και επεξεργασμένων υδατανθράκων μέσω του carb swap και επομένως ελέγχοντας καλύτερα τα επίπεδα ινσουλίνης. Δηλαδή, υποστηρίζει ότι ένα διαιτολόγιο πλούσιο κυρίως σε πρωτεΐνες, με μεγάλο περιορισμό στους υδατάνθρακες, μπορεί να βοηθήσει στην απώλεια κιλών από την περιοχή της κοιλιάς! Όμως ένα τέτοιο διατροφικό σχήμα θα συμβάλλει στην αύξηση της χοληστερίνης μέσω της μεγάλης πρόσληψης κορεσμένων λιπαρών και η επαναπρόσληψη των χαμένων κιλών είναι σίγουρη. Οποιοδήποτε πρόγραμμα διατροφής που επιτρέπει απεριόριστες ποσότητες κρέατος, λιπαρών και αλατιού σίγουρα δεν προάγει την υγεία και μάλιστα επιδεινώνει την υγεία της καρδιάς.    

Τα τελευταία επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι η απώλεια περιττών κιλών αλλά και η διατήρηση του ιδανικού σωματικού βάρους απαιτούν έλεγχο των προσλαμβανόμενων θερμίδων, πρόσληψη υψηλών επιπέδων αντιοξειδωτικών και τακτική φυσική δραστηριότητα. Ο συγκεκριμένος συνδυασμός αποτελεί την συνταγή για γερή καρδιά, τόνωση του ανοσοποιητικού συστήματος, διατήρηση της μυικής μάζας, αλλά και για ευεξία.

Το αυξημένο κοιλιακό λίπος επιβαρύνει την υγεία της καρδιάς και είναι βασικός παράγοντας εμφάνισης μεταβολικού συνδρόμου. Το κατάλληλο διατροφικό πλάνο για να μειώσουμε λίπος και πόντους στην κοιλιά  βασίζεται σε ένα απόλυτα ισορροπημένο διαιτολόγιο χωρίς ακρότητες και άγχος.

Οι περισσότεροι άνθρωποι σήμερα, καταναλώνουν πολλά επεξεργασμένα τρόφιμα, τα οποία είναι πλούσια σε ζάχαρη, κορεσμένα λίπη και αλάτι. Σίγουρα το όφελος είναι αδιαμφισβήτητο ακόμη και μόνο αν ο καθένας διάβαζε προσεκτικά τις ετικέτες τροφίμων. Αυτό είναι ένα πρώτο βασικό βήμα ώστε να ανακαλύψουμε την "κρυμμένη" ζάχαρη, το "κρυμμένο" λίπος και το "κρυμμένο αλάτι". Ο στόχος δεν είναι να επικεντρωθούμε στον περιορισμό μόνο της ζάχαρης, του λίπους και του αλατιού αλλά να προσεγγίσουμε ολιστικά την διατροφή και να αυξήσουμε την ποικιλία των θρεπτικών τροφών που πρέπει να εντάξουμε στο καθημερινό μας διαιτολόγιο.

Υπάρχουν όμως και κάποιες συγκεκριμένες τροφές, οι οποίες συμβάλλουν στην απώλεια λίπους και πόντων από την κοιλιακή χώρα. Σύμφωνα με μία πρόσφατη έρευνα, άτομα που έκαναν δίαιτα και κατανάλωναν 5 μερίδες με προϊόντα ολικής αλέσεως κάθε μέρα  έχασαν την διπλάσια ποσότητα λίπους από την κοιλιά σε σχέση με όσους έτρωγαν επεξεργασμένους υδατάνθρακες, Το βασικό συστατικό που παίζει ρόλο στα προϊόντα ολικής αλέσεως είναι οι φυτικές ίνες. Τα μύρτιλλα είναι επίσης μία τροφή που φαίνεται να σχετίζεται με την απώλεια κοιλιακού λίπους. Συγκεκριμένα, τα μύρτιλλα είναι πλούσια σε ανθοκυανίνη, η οποία ενδέχεται να ενεργοποιεί το μεταβολισμό. Πολλές είναι και οι μελέτες που υποστηρίζουν ότι το πράσινο τσάι συμβάλλει και αυτό στην απώλεια λίπους από την κοιλιακή χώρα. Εδώ, οι κατεχίνες είναι υπεύθυνες για το αποτέλεσμα, αλλά για να το επιτύχουμε συστήνεται η κατανάλωση τουλάχιστον 5 φλιτζανιών πράσινου τσαγιού καθημερινά. Επίσης, τα αποξηραμένα φρούτα μπορούν να βοηθήσουν στην προσπάθεια απώλεια κοιλιακού λίπους. Το μεγάλο μυστικό κρύβεται στις αντιοξειδωτικές ουσίες που περιέχουν οι τροφε΄ς που "αδυνατίζουν".

Αρκετές φορές, παρατηρείται το γνωστό "φούσκωμα" στην περιοχή της κοιλιάς, χωρίς να υπάρχουν περιττά κιλά. Το γεγονός αυτό οφείλεται συνήθως σε δυσπεψία ή σε κατάσταση κολίτιδας. Σε αυτές τις καταστάσεις απαιτείται ειδική διατροφική διαχείριση, ώστε να βελτιωθεί η λειτουργία της πέψης. Βέβαια η κολίτιδα έχει ως βασική αιτία το άγχος αλλά τα συμπτώματα επιδεινώνονται με την κακή διατροφή.

Το σύνδρομο του ευερέθιστου εντέρου είναι επίσης μία διαταραχή του πεπτικού που προκαλεί φούσκωμα και τυμπανισμό. Εδώ το πρώτο βήμα είναι η αποφυγή διάφορων τροφών. Συνήθως αυτές οι τροφές δεν είναι ίδιες για όλους αλλά οι συνήθεις ύποπτοι είναι τα όσπρια, το λάχανο, το κουνουπίδι, τα κρεμμύδια, τα χόρτα και τα άγουρα φρούτα. Καλό είναι να αποφεύγονται οι λιπαρές τροφές και οι μεγάλες ποσότητες φαγητού. Επιπλέον καλό θα ήταν να αλλάξουν συνήθειες εξαιτίας των οποίων καταπίνουμε αέρα π.χ. το να τρώμε λαίμαργα, να μασάμε τσίχλα, να πίνουμε αναψυκτικά μαζί με το φαγητό.

Η τακτική άσκηση είναι άκρως χρήσιμη όχι μόνο γιατί συμβάλλει στην καύση του λίπους και στην τόνωση του μεταβολισμού, αλλά γιατί μπορεί να εξαφανίσει το φούσκωμα άμεσα. Ένα περπάτημα 15-25 λεπτών είναι η ιδανική λύση σε περίπτωση έντονου πρηξίματος ή δυσφορίας στην κοιλιά. Η άσκηση βοηθάει τα αέρια να περάσουν τον πεπτικό σωλήνα πιο γρήγορα, με αποτέλεσμα να αισθανόμαστε καλύτερα. Παράλληλα αυξάνεται και ο αριθμός των θερμίδων που καταναλώνουμε, ώστε να επιτύχουμε και την επιθυμητή απώλεια βάρους.

Επομένως, καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι η απώλεια λίπους και πόντων από την κοιλιά προϋποθέτει ένα απόλυτα ισορροπημένο πρόγραμμα διατροφής σε συνδυασμό με τακτική άσκηση. Η αργή και σταθερή απώλεια των περιττών κιλών είναι πάντα ένδειξη απώλεια λίπους με αποτέλεσμα το αποτέλεσμα να έχει διάρκεια αρκεί οι αλλαγές στην διατροφική συμπεριφορά να είναι μόνιμες.

Πηγές: Α. Κόκκαλη