Σάββατο, 19 Οκτωβρίου 2013

Σωστή διατροφή και ενυδάτωση


(dps.kardiologos@gmail.com & 2310 963286 & 6944 372956)
Σωστή ενυδάτωση και διατροφή

Ο άνθρωπος ενυδατώνεται α) μέσω του νερού που πίνει,  β) μέσω των τροφών που καταναλώνει (όλες οι τροφές εμπεριέχουν ποσοστά νερού) και γ) μέσω του μικρό ποσοστού νερού που παράγεται από τις χημικές αντιδράσεις - οξειδώσεις του οργανισμού. Το 80% των αναγκών μας καλύπτεται από πόσιμο νερό, αναψυκτικά, χυμούς, καφέ, τσάι κ.α και το υπόλοιπο 20% από τρόφιμα. Θα πρέπει λοιπόν να λαμβάνουμε υπόψιν μας ότι ο καφές, το τσάι, τα αναψυκτικά, οι χυμοί και τα γάλα είναι πηγές πρόσληψης των απαραίτητων υγρών κι ας μην είναι νερό αυτούσιο.

ΕΝΥΔΑΤΩΣΗ

Η κύρια οδός αποβολής είναι τα ούρα και σε μικρότερο βαθμό τα κόπρανα και ο ιδρώτας. Φυσικά τα δεδομένα αλλάζουν σε ένα ιδιαίτερο θερμό περιβάλλον όπου ο ιδρώτας παίζει σημαντικότερο ρόλο στην αποβολή νερού καθώς είναι κύριας σημασίας για τη διαδικασία της θερμορύθμισης, δηλαδή της διατήρησης σταθερής, σε ένα συγκεκριμένο εύρος, της θερμοκρασίας του σώματος. 

Η σωστή ενυδάτωση κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών μηνών αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο σε ένα πρόγραμμα σωστής διατροφής. Η καθημερινή σύσταση όσον αφορά τη λήψη υγρών θα πρέπει να είναι 1 ml υγρών ανά θερμίδα που λαμβάνουμε. Ένα άτομο δηλαδή που λαμβάνει καθημερινά 1.800 θερμίδες θα πρέπει να πίνει αντίστοιχα 1,8 L υγρών. Συνεπώς, βλέπουμε ότι ακόμα και η λήψη των υγρών εξατομικεύεται για κάθε άτομο.

Γιατί όμως είναι τόσο σημαντική η σωστή ενυδάτωση του οργανισμού; Βασικά ο λόγος που θα πρέπει να είμαστε πολύ τυπικοί με την καθημερινή μας ανάγκη για τη λήψη υγρών είναι προκειμένου να αποφύγουμε την αφυδάτωση η οποία εκφράζεται και ως έντονα κίτρινο χρώμα στα ούρα, ξηρότητα και αφυδατωμένη επιδερμίδα αλλά και με διάφορους άλλους τρόπους. Η απαίτηση για σωστή λήψη υγρών εντείνεται ειδικά στην άσκηση και τους καλοκαιρινούς μήνες όπου η εφίδρωση λόγω αυξημένης θερμοκρασίας είναι έντονη.

Σε αυτό το σημείο πρέπει να τονισθεί πως δεν πρέπει να περιμένουμε να διψάσουμε προκειμένου να πιούμε νερό αφού τότε ο οργανισμός έχει ήδη (έστω και σε μικρό ποσοστό) αφυδατωθεί. Είναι πολύ σημαντικό λοιπόν να πίνουμε νερό προτού ο οργανισμός μας το ζητήσει μέσω της δίψας!!

ΕΝΥΔΑΤΩΣΗ ΜΕΣΩ ΤΡΟΦΩΝ

Το καλοκαίρι έχουμε  μία τεράστια ποικιλία τροφών που συνεισφέρουν στην καλύτερη ενυδάτωση του οργανισμού μας δεδομένου των μεγάλων απωλειών σε υγρά και ηλεκτρολύτες λόγω της εφύδρωσης. Η πλειοψηφία των τροφών αυτών ανήκει στην κατηγορία των φρούτων και των λαχανικών εποχής.

Τα φρούτα και τα λαχανικά εκτός της αυξημένης περιεκτικότητας τους σε υγρά περιέχουν και μιά τεράστια γκάμα βιταμινών, μετάλλων, ιχνοστοιχείων αλλά και αντιοξειδωτικών που τα καθιστά απαραίτητα στοιχεία της καθημερινής μας διατροφής.

Παράλληλα και οι τροφές συνεισφέρουν μεγάλες ποσότητες νερού στον οργανισμό και ιδιαιτέρως τα φρούτα και τα λαχανικά, που η περιεκτικότητά τους σε νερό προσεγγίζει το 90% της σύνθεσής τους. Η ντομάτα για παράδειγμα, που είναι μια στερεή τροφή, προσφέρει στο σώμα μας περισσότερο νερό από ότι το γάλα που θεωρείται μια υγρή τροφή.

Τα δημητριακά περιέχουν έως και 40% νερό,
Τα μεικτά γεύματα 40-70%,
Οι σούπες, το γιαούρτι, τα φρούτα και τα λαχανικά 80%.
Γι’ αυτό εκτιμάται ότι το 20% των ημερήσιων αναγκών ενός ενήλικα για νερό καλύπτεται με τα τρόφιμα και το υπόλοιπο 80% με τα ροφήματα (νερό, τσάι, καφές, χυμοί φρούτων και λαχανικών)  τα οποία, εκτός από το πόσιμο νερό, περιλαμβάνουν και όλα τα μη-αλκοολούχα ποτά.

Την προσπάθειά μας για σωστή ενυδάτωση συμπληρώνουν και τα αμυλούχα τρόφιμα που προσφέρουν υδατάνθρακες, οι οποίοι καθώς αποθηκεύονται στο σώμα μας, συγκρατούν συγχρόνως και σημαντικές ποσότητες νερού. 
Αντίθετα, η υπερβολική κατανάλωση κρέατος και διαφόρων ειδών λιπών, εξαιτίας της διαδικασίας της πέψης και της παραγωγής υψηλών ποσών θερμότητας αυξάνουν τις απαιτήσεις σε υγρά. 

Πηγές: msn.com (M. Μαρκούση)