Τετάρτη, 3 Οκτωβρίου 2012

Αρτηριακή πίεση: μια πάθηση με παρόν και μέλλον!


Δρ Δημήτρης Ζ. Ψυρρόπουλος
(dps.kardiologos@gmail.com & 2310-963-286 & 6944-372-956)

Ο ορισμός της υπέρτασης είναι λίγο έως πολύ γνωστός σε όλους μας.

Αρτηριακή πίεση: μια πάθηση με παρόν και μέλλον!
Ως υπέρταση ονομάζουμε την επαναλαμβανόμενη υψηλή τιμή αρτηριακής πίεσης η οποία ξεπερνά σταθερά τα 130-140 mmHg συστολικής πίεσης και τα 90 mmHg διαστολικής.

Με τον όρο συστολική πίεση (ή κοινώς μεγάλη) εννοούμε την πίεση του αίματος όταν η καρδιά συστέλλεται και στέλνει το αίμα σε όλο το σώμα ενώ με τον όρο διαστολική πίεση (ή κοινώς μικρή) ορίζουμε την πίεση του αίματος όταν η καρδιά διαστέλλεται, έτσι ώστε να γεμίσει με αίμα, το οποίο στο επόμενο στάδιο (συστολή) θα το εξωθήσει στα αγγεία.

Σχετική επιδημιολογική μελέτη έδειξε ότι στην Ελλάδα το 38% των αντρών και το 24% των γυναικών πάσχουν από υπέρταση, ποσοστά που αντιστοιχούν σε 2,8 εκατομμύρια Έλληνες και τα οποία αναμένεται να αυξηθούν μέσα στα επόμενα χρόνια.

Στους παράγοντες κινδύνου για εμφάνιση υπέρτασης συμπεριλαμβάνονται η ηλικία, το οικογενειακό ιστορικό, ορισμένες χρόνιες παθήσεις όπως ο σακχαρώδης διαβήτης, η υπερχοληστερολαιμία και η παχυσαρκία, η έλλειψη σωματικής δραστηριότητας, η υπερβολική κατανάλωση αλατιού και τέλος η υπερκατανάλωση αλκοόλ.

Η ρύθμιση του σωματικού βάρους μέσω μίας υγιεινής και ισορροπημένης διατροφής αποτελεί σημαντικό παράγοντα για την αντιμετώπιση της υπέρτασης. Επιπλέον, δίαιτες που είναι πλούσιες σε φυτικές ίνες είναι ιδιαιτέρως αποτελεσματικές στη ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης.

Έχει φανεί σε πολλές επιστημονικές μελέτες ότι η υπάρχει έντονη συσχέτιση μεταξύ του προσλαμβανόμενου νατρίου και καλίου με την εμφάνιση υπέρτασης. Καθώς τα δύο αυτά θρεπτικά συστατικά δρούν «αντισταθμιστικά» μέσα στο σώμα μας, η μείωση της κατανάλωσης νατρίου και η επαρκής πρόσληψη καλίου μπορούν να μας βοηθήσουν να διατηρήσουμε την αρτηριακή μας πίεση σε φυσιολογικά επίπεδα. Είναι καλό λοιπόν να περιορίσουμε την κατανάλωση αλατιού και να εφαρμόσουμε ένα διαιτολόγιο σε τρόφιμα που είναι πλούσια σε κάλιο, με πρώτα στη λίστα τα φρούτα και τα λαχανικά.

Οι παραπάνω συστάσεις καλύπτονται από τη λεγόμενη δίαιτα DASH, η οποία είναι ειδικά σχεδιασμένη για άτομα με προϋπέρταση ή υπέρταση και είναι αρκετά κοντά στις αρχές της Μεσογειακής διατροφής.

Τέλος μην ξεχνάμε και τη σπουδαιότητα της σωματικής δραστηριότητας. Μελέτες των τελευταίων ετών δείχνουν ότι άτομα τα οποία γυμνάζονται τουλάχιστον τις 5 ημέρες της εβδομάδας έχουν μικρότερη πιθανότητα εμφάνισης υπέρτασης σε σύγκριση με όχι και τόσο δραστήρια άτομα.

Πηγή: www.nutrimed (Κ. Καλλιανιώτη)