Παρασκευή, 10 Φεβρουαρίου 2012

Συμπληρώματα διατροφής: όλα όσα θα θέλαμε να ... ξέρουμε!


Δρ Δημήτρης Ζ. Ψυρρόπουλος

Σύμφωνα με τον Εθνικό Οργανισμό Φαρμάκων τα συμπληρώματα διατροφής είναι προϊόντα που περιέχουν ένα ή περισσότερα θρεπτικά συστατικά των οποίων ο προορισμός είναι να συμπληρώνουν το ημερήσιο διαιτολόγιο του ανθρώπου όταν η διατροφή δεν είναι ισορροπημένη και δεν ανήκουν στην κατηγορία των κοινών τροφών, δεν είναι φάρμακα σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις περί φαρμάκων, ούτε προϊόντα ειδικής διατροφής και δεν προορίζονται για ειδικές κατηγορίες ατόμων.

Έρχονται συνήθως να συμπληρώσουν, όπως το λέει και το ίδιο το όνομά τους, τη διατροφή που στις μέρες είναι ελλιπής λόγο του σύγχρονου τρόπου ζωής, της επεξεργασίας των τροφών, της μόλυνσης του περιβάλλοντος κ.α. Ο οργανισμός μας παρουσιάζει ελλείψεις σε απαραίτητα διατροφικά στοιχεία με αποτέλεσμα τη διατάραξη της σωστής λειτουργίας του οργανισμού. Εδώ έρχονται τα συμπληρώματα σε διάφορες μορφές: σε ταμπλέτες, σκόνες, κάψουλες, υγρά κ.α. για να καλύψουν αυτές τις ελλείψεις.

Δεν αρκούν τα θρεπτικά συστατικά που λαμβάνουμε από τη διατροφή μας;

Κανονικά, θα πρέπει να λαμβάνουμε από τη διατροφή μας όλα τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται ο οργανισμός μας. Δυστυχώς, τα θρεπτικά συστατικά μπορούν να χαθούν από τις τροφές ως αποτέλεσμα της υποβάθμισης της θρεπτικής αξίας της διατροφικής αλυσίδας, των λανθασμένων μεθόδων αποθήκευσης των τροφών, της προετοιμασίας του φαγητού και του τρόπου του μαγειρέματος. Εξάλλου, οι πολυάσχολες ζωές και οι γρήγοροι ρυθμοί συχνά μας οδηγούν στο να τρώμε έξω, στην παράλειψη γευμάτων ή στο πρόχειρο και συνήθως ανθυγιεινό φαγητό. Επιπλέον, υπάρχουν κατηγορίες ανθρώπων που χρειάζονται περισσότερα θρεπτικά συστατικά όπως τα παιδιά, οι έφηβοι, οι ηλικιωμένοι, οι αθλητές, οι έγκυες, οι θηλάζουσες, οι χορτοφάγοι, οι καπνιστές, οι εξαρτημένοι από το αλκοόλ, όσοι έχουν μακροχρόνιες ασθένειες, όσοι ακολουθούν συγκεκριμένες δίαιτες κ.α. Όσο δεν αλλάζουμε πλήρως τη διατροφή και τον τρόπο ζωής μας, τα συμπληρώματα διατροφής μπορούν να μας βοηθήσουν να λαμβάνουμε την καλύτερη δυνατή ποσότητα θρεπτικών συστατικών που χρειαζόμαστε.

Είναι τα συμπληρώματα διατροφής μια γρήγορη λύση; Χρειάζεται να παίρνουμε συμπληρώματα διατροφής μόνο για ένα μικρό χρονικό διάστημα;

Η χρήση συμπληρωμάτων διατροφής δεν είναι μια γρήγορη και πρόχειρη λύση ανάγκης σε αντίθεση με τα περισσότερα φάρμακα. Ο οργανισμός μας χρειάζεται μια σταθερή, τακτική λήψη θρεπτικών συστατικών που παίρνουμε από τη διατροφή ή τα συμπληρώματα για να διασφαλίσουμε τη σωστή λειτουργία του. Πάντα υπό το πρίσμα του σύγχρονού τρόπου ζωής, η τακτική χρήση συμπληρωμάτων μας βοηθά να πετύχουμε τη βέλτιστη υγεία. Συστήνεται όταν ξεκινάμε να λαμβάνουμε ένα νέο συμπλήρωμα διατροφής να δώσουμε ένα περιθώριο περίπου 12 εβδομάδων για να δούμε αν θα έχει αποτελέσματα στον οργανισμό μας.

Λαμβάνουμε τα συμπληρώματα διατροφής μαζί με το φαγητό μας;

Εξαρτάται από το είδος συμπληρώματος που λαμβάνουμε. Για παράδειγμα οι λιποδιαλυτές βιταμίνες και τα συμπληρώματα λιπαρών οξέων (ωμέγα 3 κ.α.) απορροφώνται καλύτερα εάν υπάρχει λίπος στη διατροφή μας κατά τη λήψη τους. Για αυτό το λόγο, αυτού του είδους τα συμπληρώματα θα πρέπει να λαμβάνονται μετά ή κατά τη διάρκεια των γευμάτων. Για άλλους τύπους συμπληρωμάτων η λήψη πριν ή μετά το φαγητό δεν έχει σημασία. Παρόλα αυτά, για όσους έχουν ευαισθησία στο στομάχι δεν συστήνεται να τα λαμβάνουν μαζί ή μετά το φαγητό. Η καλύτερη συμβουλή είναι να διαβάζουμε πάντα τις πληροφορίες που δίνονται από τον κατασκευαστή και να ακολουθούμε τις οδηγίες λήψης. Καθώς είναι σημαντικό να λαμβάνουμε τακτικά τα συμπληρώματα, ώστε να μπορούμε να δούμε τα οφέλη τους, το να τα λαμβάνουμε μαζί με το φαγητό μας μας διευκολύνει να τα χρησιμοποιούμε ως μέρος της καθημερινής μας ρουτίνας.

Μπορώ να λαμβάνω συμπληρώματα με καφέ ή τσάι;

Συστήνεται να μην λαμβάνουμε συμπληρώματα με καφέ ή τσάι. Τόσο ο καφές όσο και το τσάι περιέχουν τανίνες, οι οποίες μπορούν να αλληλεπιδράσουν με τα συμπληρώματα.

Μπορούν τα συμπληρώματα να απενεργοποιήσουν την αποτελεσματικότητα κάποιων από τα φάρμακα που λαμβάνω;

Συνήθως, τα συμπληρώματα δεν μπορούν να σταματήσουν την αποτελεσματικότητα των φαρμάκων. Παρόλα αυτά, κάποια φάρμακα αλληλεπιδρούν με ορισμένα θρεπτικά συστατικά επηρεάζοντας την απορρόφηση ή το μεταβολισμό των συστατικών. Αντίστροφα, συγκεκριμένα θρεπτικά στοιχεία που βρίσκουμε στα συμπληρώματα μπορεί να έχουν θετική επιρροή σε σχέση με την αποτελεσματικότητα του φαρμάκου. Παρόλα αυτά, καλό είναι να λαμβάνουμε τα συμπληρώματα διατροφής ξεχωριστά από τη φαρμακευτική μας αγωγή, τουλάχιστον 2 ώρες πριν ή μετά.

Πηγές: bionews.gr