Πέμπτη, 6 Οκτωβρίου 2011

Αθλούμαι αλλά δεν .... χάνονται τα κιλά μου...! Τι ... τρέχει;


Δρ Δημήτρης Ζ. Ψυρρόπουλος

Προπονείσαι στο μάξιμουμ, προσέχεις τη διατροφή σου αλλά τα κιλά δε φεύγουν με τίποτα. Είσαι σίγουρος ότι τα κάνεις όλα σωστά;

Πολλές φορές ακούμε φίλους που διαμαρτύρονται γιατί δεν χάνουν βάρος. Τα πράγματα γίνονται ακόμη πιο περίπλοκα όταν οι άνθρωποι αυτοί γυμνάζονται και προσπαθούν να τρώνε σωστά. Τι δεν πάει καλά και τι είναι αυτό που μπορεί να αλλάξει τη δυσάρεστη κατάσταση;

Ίσως να ισχύουν τα εξής:

Δεν ανανεώνεται συχνά το πρόγραμμα της προπόνησης
Ο ανθρώπινος οργανισμός προσαρμόζεται πολύ γρήγορα στις εξωτερικές συνθήκες. Έτσι, η ενέργεια που χρειάζεται κάποιος για να διανύσει μια απόσταση 100 μέτρων θα είναι διαρκώς μικρότερη εάν καθημερινά εξασκείται στο περπάτημα. Εάν το πρόγραμμα προπόνησης δεν ανανεώνεται συχνά η ενεργειακή δαπάνη είναι φθίνουσα.

Γυμνάζεσαι αρκετά, αλλά δεν προσέχεις τη διατροφή
Ο ρόλος της άσκησης στο αδυνάτισμα είναι υπερεκτιμημένος. Σε καμία περίπτωση δεν καταναλώνω όση ποσότητα φαγητού θέλω, επειδή έχω προπονηθεί στο διάδρομο. Οι άνθρωποι που θέλουν σωστή σωματική εικόνα παράλληλα με την άσκηση εφαρμόζουν και αυστηρό πρόγραμμα διατροφής. Παράλληλα δίνεται έμφαση και στο είδος των τροφών, τα προϊόντα τύπου ‘’junk’’ περιέχουν τις λεγόμενες ΄΄κενές΄΄ θερμίδες, οι οποίες δεν έχουν το ανάλογο ενεργειακό φορτίο.

Ύπάρχει πρόβλημα με τη λειτουργία του θυρεοειδή
Η υπολειτουργία του θυρεοειδή αδένα σχετίζεται με μείωση του μεταβολισμού και κατά συνέπεια δυσκολεύει την προσπάθειά μας στη ρύθμιση του σωματικού βάρους. Ο έλεγχος της ορθής λειτουργίας γίνεται από ιατρό ενδοκρινολόγο.

Καθιστική ζωή
Ο μηχανισμός απώλειας βάρους στηρίζει τη λειτουργία του στο διάστημα που βρισκόμαστε εκτός γυμναστηρίου. Ειδικά οι ασκούμενοι που έχουν επιλέξει τις αντιστάσεις χάνουν πάρα πολλές θερμίδες μετά το γυμναστήριο, εκτελώντας απλές καθημερινές δραστηριότητες. Η λειτουργία του μηχανισμού στηρίζεται στη κόπωση η οποία απαιτεί επιπρόσθετη ενεργειακή δαπάνη.

Υπερβολικό άγχος
Ναι δεν είναι μύθος, το άγχος παχαίνει. Το έντονο στρες πυροδοτεί μια σειρά αντιδράσεων στον οργανισμό, το οποίο βιώνει τη συγκεκριμένη κατάσταση αμυντικά. Έτσι, αποθηκεύεται περισσότερη ενέργεια, μειώνεται ο μεταβολισμός, χάνεται η επιθυμία για άσκηση και παρουσιάζεται έντονο αίσθημα δυσφορίας. Οι άνθρωποι που δεν μπορούν να ελέγξουν το στρες δύσκολα να πειθαρχούν στο σώμα τους.

Κατανάλωση πολύ αλατιού 
Το αλάτι ως γνωστόν κάνει κατακράτηση υγρών με αποτέλεσμα να αυξάνει το σωματικό μας βάρος. Πολλές φορές καταναλώνουμε αλάτι χωρίς να το γνωρίζουμε αφού υπάρχει σε πολλά προϊόντα είτε σαν συντηρητικό είτε σαν ενισχυτικό γεύσης (κράκερ, πατατάκια, προϊόντα fast food, μπισκότα, παστά, σάλτσες κτλ). Η ημερήσια κατανάλωση δεν πρέπει να ξεπερνά τα 5-6γρ.

Υπερβολικές απαιτήσεις από το σώμα μας 
Ορισμένες φορές το ίδιο μας το σώμα αντιστέκεται σε μια υπερβολική απαίτηση. Εάν το βάρος σου είναι φυσιολογικό τότε ο οργανισμός ενεργοποιεί ένα σύστημα αυτοπροστασίας το οποίο μας εμποδίζει να χάσουμε βάρος. Εάν συνεχίσεις εντατικά τη προσπάθεια πιθανόν θα ξεπεράσεις την αντίσταση, εις βάρος όμως της υγείας σου.

Κάνεις ένα μεγάλο γεύμα
Οι περισσότεροι θεωρούν ότι μειώνοντας τον αριθμό των γευμάτων θα αδυνατίσουν πιο εύκολα. Στην πραγματικότητα συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο. Το σωματικό βάρος μειώνεται όταν κάνουμε πολλά μικρά γεύματα, τα οποία ενισχύουν τη λειτουργία του μεταβολισμού. Παράλληλα η πολύωρη αφαγία μπορεί να προκαλέσει σοβαρά προβλήματα υγείας.

Δεν υπάρχει σωστό πρόγραμμα δραστηριοτήτων
Είναι γεγονός ότι ο τρόπος ζωής διαμορφώνει το σωματικό μας βάρος. Οι άνθρωποι που εφαρμόζουν αυστηρό πρόγραμμα γευμάτων, γυμνάζονται συστηματικά και έχουν ρυθμίσει τα ωράρια τους έτσι ώστε να προλαβαίνουν να ξεκουράζονται, έχουν σπάνια πρόβλημα με την εικόνα τους. Όταν ο τρόπος ζωής αλλάζει διαρκώς προκαλείται επιπλέον στρες στον οργανισμό ο οποίος αμύνεται αποταμιεύοντας ενέργεια.

Πηγές: 24men.ge (Μ. Πανδής)