Κυριακή, 16 Οκτωβρίου 2011

Νιάτα, ... οικονομικό στρες και ... πρόωρα γηρατειά ...!


Δρ Δημήτρης Ψυρρόπουλος

Διανύουμε την δυσκολότερη περίοδο των τελευταίων ετών. Η οικονομική κρίση και η ανασφάλεια που δημιουργείται, μας οδηγούν σε συναισθηματικά αδιέξοδα και σ΄ ένα διαρκές άγχος.

Το υπερβολικό στρες, ιδιαίτερα το μακροχρόνιο, δημιουργεί μεγάλα προβλήματα υγείας, βλάπτει τον εγκέφαλο, αποδυναμώνει τη μνήμη, αυξάνει την πίεση, προκαλεί καρδιακά προβλήματα, αναπτύσσει φλεγμονές του βλεννογόνου του στομάχου (γαστρίτιδα, έλκος), προκαλεί μυϊκούς πόνους, κράμπες, αποδυναμώνει το ανοσοποιητικό σύστημα, μειώνει τη λίμπιντο, διαταράσσει τον έμμηνο κύκλο των γυναικών, καταστρέφει τα σπερματοζωάρια και μπορεί εύκολα να οδηγήσει σε παχυσαρκία και κατάθλιψη. Δεν είναι τυχαία η έξαρση των αυτόνομων νοσημάτων και του καρκίνου, τα οποία αναμφισβήτητα αποτελούν την σωματοποίηση του άγχους.

Προσοχή! Η πρόωρη γήρανση, είναι στο κατώφλι μας!

Η λύση, δεν είναι τα ψυχοφάρμακα, αλλά μια προσωπική διαχείριση του άγχους καθημερινά με φυσικούς τρόπους.

Ιδού λοιπόν οι βασικές αρχές που θα πρέπει να ακολουθούμε καθημερινά και οι οποίες βασίζονται:
1.   Στη σωστή διατροφή
2.   Στην άσκηση και τη σωστή στάση
3.   Στην εσωτερική ηρεμία και τη σωστή αναπνοή

Πάμε λοιπόν πιο αναλυτικά:
•    Μην μένετε νηστικοί: Η υπογλυκαιμία που δημιουργείται όταν φεύγετε χωρίς πρωινό από το σπίτι σας, το μόνο που κάνει  είναι κατά τις 11 με 12 να θέλετε να δείρετε κάποιον! Εκνευρίζεστε και αναζητάτε γρήγορες πηγές ενέργειας, όπως τη ζάχαρη και το ψωμί. Ξεκινήστε την ημέρα σας, μ΄ ένα πρωινό με ψωμί ολικής αλέσεως, τυρί, γαλοπούλα  και αυγά.
•    Έχετε μαζί σας σνακ: Ξηροί καρποί και φρούτα, θα σας βοηθήσουν να διατηρήσετε την ψυχραιμία σας, ενώ είναι εξαιρετικές πηγές βιταμινών και καλών λιπαρών.
•    Καταναλώστε αντί-υπερτασικά τρόφιμα: Τροφές με κάλιο που μειώνουν την πίεση,  όπως οι μπανάνες, οι πατάτες (όχι τηγανητές), καρότα, βερίκοκα, μήλα. Επίσης, σαρδέλες, σκόρδο, σέλερυ, λειτουργούν σαν τα αντί-υπερτασικά χάπια. Και τέλος, αντικαταστήστε το κοινό αλάτι, το όποιο αυξάνει την πίεση με το νάτριο που περιέχει, με ανεπεξέργαστο θαλασσινό άλας που είναι πηγή βιταμινών και μέταλλων.
•    Φάτε καλό λίπος: Τα  καλά  λιπαρά, αποτελούν δομικό λίθο των κυτταρικών μεμβρανών  και των ορμονών. Βρίσκονται στα παχιά ψάρια (σολωμό, τόνο, βακαλάο, πέρκα, σαρδέλα), στο λιναρόσπορο, στα καρύδια και στο ελαιόλαδο. Λειτουργούν αντικαταθλιπτικά, μειώνουν τις φλεγμονές  στο σώμα και ελαττώνουν ως και 50% τα καρδιαγγειακά νοσήματα.
•    Φάτε αυγά χωρίς να φοβάστε τον κρόκο και τη χοληστερίνη:  Άλλωστε το 70% της χοληστερίνης είναι ενδογενής στο συκώτι και δεν εξαρτάται από τη διατροφή. Τα αυγά, είναι ιδανική  τροφή και περιέχουν  βιταμίνες και λεκιθίνη που λειτουργούν  ενάντια  στο στρες. Η μπανάνα και η γαλοπούλα περιέχουν L-τρυπτοφάνη που οδηγεί  στην παραγωγή σεροτονίνης, το ηρεμιστικό του εγκέφαλου. Ειδικά η μπανάνα, περιέχει αλκαλοειδή που έχει παρόμοια  δράση με το ναρκωτικό Mescaline. Η κατανάλωση 30γρ. μαύρης  σοκολάτας με 70% περιεκτικότητα σε κακάο, σας παρέχει μαγνήσιο, το οποίο ηρεμεί.
•    Αποφύγετε τη ζάχαρη και τον καφέ μιας και σας προσφέρουν στιγμιαία τόνωση αλλά σε βάθος χρόνου σας παχαίνουν: Ο καφές έως τρία φλιτζάνια ημερησίως, βοηθά, στην πρόληψη της νόσου Alzheimer αλλά σε υπερβολικές ποσότητες, σας στρεσάρει. Προτιμήστε βαλεριάνα και χαμομήλι που ηρεμεί.
•    Ασκηθείτε: Δεν χρειάζεται να πάτε γυμναστήριο. Χορέψτε, περπατήστε, βγάλτε βόλτα το σκύλο σας, ασχοληθείτε με τον κήπο σας. Το ιδανικό, μετά από μια κουραστική  μέρα είναι να κουραστείτε λίγο ακόμη, αλλά σωματικά για τριάντα  λεπτά. Με την άσκηση, παράγονται ενδορφίνες από τον εγκέφαλο, που σας ηρεμούν. Φροντίστε μόνο να μεσολαβούν 2 ώρες μέχρι τον ύπνο και να κάνετε 10 λεπτά stretching, μετά την άσκηση.
•    Σωστή αναπνοή: Όταν έχουμε άγχος, το πρώτο που κάνουμε ασυναίσθητα, είναι να κρατάμε την αναπνοή μας. Έτσι όμως μπλοκάρουμε τις ζωτικές λειτουργιές του οργανισμού και σταματάμε τη ροή ενέργειας. Η σωστή αναπνοή είναι η διαφραγματική, ενώ οι περισσότεροι από μας παίρνουμε κοιλιακή. Έτσι το σώμα  μας δεν οξυγονώνεται επαρκώς, δεν αποβάλλονται οι τοξίνες και έχουμε κατακράτηση υγρών, δυσκοιλιότητα και κυτταρίτιδα. Χαλαρώστε λοιπόν τους ώμους και το σαγόνι σας, εισπνεύστε σιγά-σιγά από τη μύτη φουσκώνοντας την κοιλιά και εκπνεύστε αργά από το στόμα ξεφουσκώνοντας την κοιλιά. Αρχίστε με 5 λεπτά την ημέρα για να εκπαιδευτείτε.
•    Κοιμηθείτε: Ο καλός και ποιοτικός ύπνος, αναπλάθει τα νευρικά κύτταρα. Πιείτε βαλεριάνα και απομακρύνετε όλες τις ηλεκτρικές συσκευές από το δωμάτιο. Αν έχετε την πολυτέλεια, πάρτε ένα μισάωρο ύπνο το μεσημέρι, μια από τις βασικότερες συμβουλές αντιγήρανσης.
•    Κλείστε την τηλεόραση: Δεν έχει κανένα νόημα, αν δεν είναι η δουλειά σας, να παρακολουθείτε συνεχώς τις εξελίξεις. Αγχώνεστε για κάτι που δεν μπορείτε άμεσα να αλλάξετε. Δείτε μια ωραία ταινία, βγείτε έξω με φίλους, κάντε σεξ-μειώνει τα καρδιακά επεισόδια κατά 50% (British Medical Journal).

Για αυτό λοιπόν δεν έχει κανένα νόημα να εγκλωβιζόμαστε σε αυτόν τον συνεχή κύκλο των εξελίξεων. Το μόνο που πετυχαίνουμε είναι να επιβαρύνουμε το σώμα μας, το οποίο διαισθάνεται αμέσως το άγχος. Γερνάμε πρόωρα. Αντισταθείτε με έναν υγιεινό τρόπο ζωής και άσκησης. 

Και μην ξεχνάτε τους πάντα επίκαιρους στίχους και τη βάση της αντιγήρανσης "η σωτηρία της ψυχής είναι πολύ μεγάλο πράγμα".

Πηγές: Υγείαonline.gr (Μ. Ψωμά)