Τετάρτη, 5 Οκτωβρίου 2011

Η Φύση ενάντια στη χοληστερόλη: φυτικές στερόλες!


Δρ Δημήτρης Ψυρρόπουλος

Φυτικές στερόλες: Ο ανταγωνιστής της χοληστερόλης

Οι φυτοστερόλες είναι φυσικά συστατικά των ξηρών καρπών, των μαργαρινών που προέρχονται από τα φυτικά έλαια, των βρώσιμων φυτικών ελαίων (σπορέλαια), των δημητριακών και των λαχανικών. Οι πιο συχνά εμφανιζόμενες φυτοστερόλες είναι η καμπεστερόλη, η σιτοστερόλη και η στιγμαστερόλη. Ο ρόλος τους είναι η διατήρηση της δομής και της λειτουργίας των κυτταρικών μεμβρανών.    

Οι φυτοστερόλες ανήκουν στην ίδια οικογένεια χημικών ενώσεων στην οποία ανήκει και η χοληστερόλη. Η χημική τους δομή είναι όμοια με τη δομή της χοληστερόλης.

Πώς όμως, δρουν οι φυτοστερόλες για να "ρίξουν" τη χοληστερόλη;
Οι φυτοστερόλες παρεμβαίνουν στον μεταβολικό κύκλο της χοληστερόλης, με αποτέλεσμα να αυξάνεται η απομακρύνση της LDL-χοληστερόλης ("κακή") από την κυκλοφορία του αίματος ενώ η HDL-χοληστερόλη ( "καλή") διατηρείται στα φυσιολογικά επίπεδα.

Ο ανθρώπινος οργανισμός συνθέτει τη χοληστερόλη στο συκώτι, μετά περνά στη χολή και από εκεί στο αίμα.  Επίσης, ένα ποσοστό της χοληστερόλης που υπάρχει στον οργανισμό μας προέρχεται και από τις τροφές που καταναλώνουμε. Αν τη θέση της χοληστερόλης στο έντερο την καταλάβουν οι φυτοστερόλες/στανόλες τότε μειώνεται η ποσότητα της χοληστερόλης που περνά στο αίμα. Στη συνέχεια οι φυτοστερόλες/στανόλες που καταναλώνονται αποβάλλονται από τον οργανισμό με αποτέλεσμα  τη μείωση των επιπέδων της χοληστερόλης στο πλάσμα.

Πολυάριθμες μελέτες δείχνουν ότι με τη λήψη φυτοστερολών μειώνεται η εντερική απορρόφηση της  χοληστερόλης κατά 25-30% και έτσι μειώνεται η ολική χοληστερόλη του πλάσματος κατά 7-8%. Κλινικές μελέτες έχουν δείξει πως η καθημερινή κατανάλωση 2 γραμμαρίων φυτοστερολών μειώνουν την LDL-χοληστερόλη κατά 10% . Ενώ, η καθημερινή κατανάλωση 2 γραμμαρίων φυτοστερόλων σε συνδυασμό με μια διατροφή χαμηλή σε κορεσμένα λιπαρά οξέα οδηγεί σε μειωση της LDL χοληστερόλης κατά 15%.

Εν κατακλείδι, ο σωστός τρόπος διατροφής, η μείωση της πρόσληψης κορεσμένων λιπαρών οξέων, η  κατανάλωση προιόντων πλούσιων σε φυτοστερόλες (2γραμμάρια/ημερησίως) καθώς η αύξηση της φυσικής δραστηριότητας μπορούν να συμβάλλουν σημαντικά στη μείωση της ¨κακής¨ χοληστερόλης.

Πηγές: tanea.gr (Α. Σταματάκη)