Τετάρτη, 25 Απριλίου 2018

Ο δυνατός θόρυβος κάνει σοβαρή ζημιά στην καρδιά μας



Ο δυνατός θόρυβος στον χώρο εργασίας δεν αποτελεί κίνδυνο μόνο για την ακοή αλλά συντελεί σε αύξηση της αρτηριακής πίεσης και των επιπέδων της χοληστερόλης, σύμφωνα με πρόσφατη ιατρική μελέτη που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό έντυπο American Journal of Industrial Medicine.

Επιστημονική ομάδα του Αμερικανικού Εθνικού Ινστιτούτου U.S. National Institute for Occupational Safety and Health (NIOSH) ανέλυσε στοιχεία από τη δημοσκόπηση National Health Interview Survey του 2014 και διαπίστωσε ότι 41 εκατομμύρια αμερικανοί είχαν ιστορικό έκθεσης στον θόρυβο στον χώρο εργασίας και το 14% ανέφερε έκθεση σε θόρυβο εντός των προηγούμενων 12 μηνών.

Κι ενώ το 12% είχε προβλήματα ακοής, το 24% είχε υπέρταση και το 28% υψηλή χοληστερόλη. Η έκθεση στον θόρυβο στο περιβάλλον εργασίας σχετίστηκε με το 58% των προβλημάτων ακοής και 14% των περιπτώσεων υπέρτασης αι το 9% των περιπτώσεων υψηλής χοληστερόλης.

Οι εργοστασιακές δομές με υψηλά ποσοστά έκθεσης των εργαζομένων σε θόρυβο ήταν τα ορυχεία (61%), τα εργοτάξια (51%) και οι γραμμές παραγωγής (47%).

«Σημαντικό ποσοστό εργαζομένων είχαν ακουστικές δυσκολίες, υπέρταση και υπερχοληστερολαιμία που αποδίδονται στον θόρυβο στο εργασιακό περιβάλλον. Αν μπορεί να μειωθεί ο θόρυβος στο εργασιακό περιβάλλον σε ασφαλέστερο επίπεδο, πάνω από πέντε εκατομμύρια περιπτώσεις ακουστικών δυσκολιών μεταξύ των εργαζομένων σε θορυβώδες περιβάλλον θα μπορούσαν να προληφθούν», σύμφωνα με την Λιζ Μαστερσον, συγγραφέα της μελέτης και μέλος των Κέντρων Ελέγχου και Πρόληψης Ασθενειών (CDC) των ΗΠΑ.

Και ο Δρ Τζον Χαουαρντ, διευθυντής του NIOSH, συμπληρώνει ότι «η μείωση της έκθεσης στον θόρυβο δεν είναι καίριας σημασίας μόνον για την ακοή, αλλά επίσης για τον έλεγχο της αρτηριακής πίεσης και της χοληστερόλης. Τα προγράμματα ελέγχου της επαγγελματικής υγείας θα πρέπει να περιλαμβάνουν και εξετάσεις για την υπέρταση και την χοληστερόλη, εδικά σε άτομα που εργάζονται σε θορυβώδες εργασιακό περιβάλλον».

Πηγές: Δ. Ψυρρόπουλος, health.in.gr 

Δευτέρα, 2 Απριλίου 2018

Πόσο χρήσιμα είναι τα συμπληρώματα διατροφής;



Τι είναι τα συμπληρώματα διατροφής; 

Σαν συμπληρώματα διατροφής ορίζονται οι συμπυκνωμένες πηγές θρεπτικών συστατικών ή άλλων ουσιών που χρησιμοποιούνται για τη συμπλήρωση της συνήθους δίαιτας και συνήθως περιέχουν αμινοξέα, πρωτεΐνες, βιταμίνες, μέταλλα, ιχνοστοιχεία και υδατάνθρακες. Όλες οι ηλικιακές ομάδες, παιδιά και ενήλικες, μπορούν να λαμβάνουν συμπληρώματα διατροφής.

Αν και τα συμπληρώματα διατροφής ενισχύουν τον οργανισμό συγκεκριμένων ομάδων του πληθυσμού όπως είναι οι καρδιοπαθείς, έγκυοι, οι χορτοφάγοι, οι καπνιστές, οι αθλούμενοι, οι χρόνιοι ασθενούντες, κ.α. εντούτοις καλό να γνωρίζουμε ότι δεν είναι απολύτως ακίνδυνα.

Σημειωτέον ότι τα συγκεκριμένα προϊόντα δεν υπόκεινται στο ίδιο αυστηρό νομοθετικό πλαίσιο όπως τα φάρμακα. Είναι ενδεικτικό ότι δεν είναι υποχρεωτικό από την ελληνική νομοθεσία να αναγράφονται οι παρενέργειές τους, ενώ δεν απαιτείται να λαμβάνουν έγκριση (πιστοποίηση) από τον Εθνικό Οργανισμό Φαρμάκων (ΕΟΦ) παρά μονάχα να αναγράφεται ένας κωδικός γνωστοποίησης τους. Για αυτό το λόγο είναι απαραίτητο να αναζητείται πιστοποίηση σε άλλες χώρες από έγκυρους οργανισμούς πιστοποίησης , πχ. Η.Π.Α., Μ. Βρετανία, Γερμανία, κ.α.

Επιπλέον, η διάθεσή τους είναι ελεύθερη, καθώς μπορεί να γίνεται από τα φαρμακεία και τα καταστήματα που προμηθεύουν προϊόντα υγιεινής διατροφής κατά την κείμενη νομοθεσία, αλλά παράλληλα διακινούνται και μέσω Διαδικτύου ή ακόμη και μέσω τηλεφωνικών παραγγελιών.

Στο πλαίσιο αυτό, η λήψη τους ενδείκνυται σε εγκύους, λόγω των υψηλών διατροφικών τους αναγκών, σε χορτοφάγους, οι οποίοι συνήθως έχουν έλλειψη των συστατικών που βρίσκονται στο κρέας και στα γαλακτοκομικά, σε ασθενείς που πάσχουν από οστεοπόρωση και σε καπνιστές.

Οι καρδιαγγειακοί ασθενείς ή όσοι έχουν δυσλιπιδαιμία βελτιώνουν το προφίλ των παραγόντων κινδύνου με τη λήψη ωμέγα 3 λιπαρών οξέων. 

Σημαντικά οφέλη έχουν και οι ασθενείς με σιδηροπενική αναιμία, οι οποίοι πρέπει να ενισχύσουν τον οργανισμό τους με σίδηρο. Στην περίπτωση αυτή, η λήψη του σιδήρου συνιστάται να συνοδεύεται από λήψη και βιταμίνης C για αύξηση της απορρόφησής του. 

Επίσης είναι απαραίτητα στα άτομα με δυσανεξία στη λακτόζη, δεδομένου ότι στερούνται την πρόσληψη βιταμινών, πρωτεϊνών και υδατανθράκων που περιέχονται φυσιολογικά στα πλήρη γαλακτομικά προϊόντα.

Σημαντική ευεργετική δράση έχουν σε άτομα που αθλούνται εντατικά, καθώς εμφανίζουν μεγαλύτερες ανάγκες σε μέταλλα, αμινοξέα, πρωτεΐνες και βιταμίνες.

Επισημαίνεται όμως ότι η λήψη των συμπληρωμάτων διατροφής πρέπει να γίνεται μόνο έπειτα από ιατρική υπόδειξη και ίσως για ορισμένη χρονική περίοδο. Είναι γνωστό ότι η πρόσληψη συμπληρωμάτων διατροφής για μεγάλο χρονικό διάστημα, σε μεγαλύτερη δοσολογία από τη συνιστώμενη ή με συνδυασμό πολλών συστατικών χωρίς ιατρική επίβλεψη, μπορεί να προκαλέσει δυσμενείς επιπτώσεις στην υγεία. 

Επίσης επισημαίνεται ότι πολλά σκευάσματα αναφέρουν παραπλανητικά στοιχεία στη σύνθεσή τους, τα οποία αφορούν είτε έλλειψη κάποιου αναγραφόμενου συστατικού είτε απόκρυψή του.

Με βάση τα ήδη αναφερθέντα είναι συνετό να αναζητούνται πιστοποιημένα συμπληρώματα διατροφής αφού προηγηθεί ενημέρωση από γνώστες του πεδίου αυτού σε εξειδικευμένους χώρους (π.χ. Doctor's Green Spot)

Τι πρέπει να προσέχουν ιδιαίτερα οι αθλητές / αθλούμενοι;

- Να ακολουθούν μία ισορροπημένη διατροφή σε καθημερινή βάση, η οποία να περιλαμβάνει τροφές με όλα τα απαραίτητα συστατικά για την ομαλή λειτουργία του οργανισμού. Σύμφωνα με έρευνες, 8 στους 10 αθλητές υψηλού επιπέδου δεν τρέφονται σωστά.
- Να καταναλώνουν πολλά υγρά, καθώς έχει καταγραφεί αρκετές φορές ότι ακόμα και ήπια αφυδάτωση μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τις επιδόσεις των αθλητών.
- Να είναι καχύποπτοι και να εμπιστεύονται κυρίως πιστοποιημένα προϊόντα γνωστών εταιρειών. Η πιστοποίηση δεν υφίσταται από ΕΟΦ και συνεπώς είναι καλό να αναζητείται πιστοποίηση σε άλλες χώρες, πχ. Η.Π.Α., Μ. Βρετανία, Γερμανία, κ.α.
- Ο όρος «φυσικό/ φυτικό» δεν σημαίνει και «ασφαλές».
- Να χρησιμοποιούν συμπληρώματα διατροφής μόνο με βάση την ιατρική ένδειξη και οδηγία.
- Ο αθλητής είναι προσωπικά υπεύθυνος για τα φάρμακα και τα συμπληρώματα που λαμβάνει, καθώς πολλά αποκαλούμενα «συμπληρώματα διατροφής μπορεί να οδηγήσουν σε θετικό αποτέλεσμα κατά τον έλεγχο ντόπινγκ. Η άγνοια δεν συγχωρείται και δεν δικαιολογείται από καμία ελεγκτική αρχή.
- Σε περιπτώσεις τραυματισμού, να παρέχονται ταυτόχρονα με την κατάλληλη ιατρική βοήθεια και φυσικοθεραπεία για την αποκατάσταση του αθλητή και την άμεση επιστροφή του στις αθλητικές δραστηριότητες.

Πηγές: Δ. Ψυρρόπουλος, nea.gr

Κυριακή, 18 Μαρτίου 2018

Γυμναστείτε: Δεν θα πάθετε άνοια!



Η καλή φυσική κατάσταση αποτρέπει την εκδήλωσης άνοιας

Η επίτευξη καλής φυσικής κατάστασης μπορεί μεν να είναι κοπιαστική αλλά σίγουρα ανταμοίβει τους αθλούμενους, με καλύτερη μνήμη στην τρίτη ηλικία, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό έντυπο Neurology Journal.

Επιστημονική ομάδα του Πανεπιστημίου του Γκέτεμποργκ (Σουηδία), μελέτησε ομάδα σχεδόν 200 γυναικών, 38-60 ετών, ξεκινώντας από το 1960 έως το 1980 όταν ήταν κατά μέσο όρο 50 ετών. 

Η φυσική τους κατάσταση αξιολογήθηκε μέσω δοκιμασίας σε στατικό ποδήλατο. Σαράντα γυναίκες είχαν υψηλή φυσική κατάσταση, 92 ενδιάμεση και 59 χαμηλή. 

Τα επόμενα 44 χρόνια, οι ερευνητές έλεγχαν τις γυναίκες ως προς τη λειτουργικότητα της μνήμης και της σκέψης, ως ένδειξη άνοιας. 

Μόνο το 5% των γυναικών που είχαν καλή φυσική κατάσταση κατά τη μέση ηλικία εκδήλωσε άνοια. Άνοια εκδήλωσε το 25% των γυναικών της ενδιάμεσης φυσικής κατάστασης ενώ το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 32% στην ομάδας με χαμηλό επίπεδο φυσικής κατάστασης. Επίσης, το 45% των γυναικών που δεν ολοκλήρωσαν με επιτυχία τη δοκιμασία του στατικού ποδηλάτου εκδήλωσε άνοια. 

«Όσο κρατάμε τον εαυτό μας σε καλή φυσική κατάσταση, με γυμναστική και υγιεινή διατροφή, τόσο μειώνουμε τον κίνδυνο εκδήλωσης άνοιας στην τρίτη ηλικία. Επίσης, αισθανόμαστε καλύτερα και μειώνουμε τον κίνδυνο και για άλλα προβλήματα υγείας, όπως κυρίως είναι τα καρδιαγγειακά νοσήματα», υποστηρίζει ο Δρ Ινγκμαν Σκόογκ, συγγραφέας της μελέτης. Επισημαίνεται ότι, η υψηλής έντασης γυμναστική έχει άμεσο όφελος στα νευρικά κύτταρα του εγκεφάλου.

Πηγές: Δ. Ψυρρόπουλος, health.in.gr  (Μ. Μπιμπή)